Intervju: Allt du behöver veta inför höstens event

Cocktails och mocktails, trendiga färger, festivalmat och mycket mer. Här är vad som trendar inför höstens event.

Intervju: Allt du behöver veta inför höstens event

Sommaren har knappt hunnit anlända, men höstens event planeras i Stockholm för fullt. Måns Dahlman - Client Manager på Westers - berättar allt du behöver veta för din planering.

Måns Dahlman hälsar gäster välkomna på VENUE81. Foto: Jennie Kumlin

Först och främst - Vad är det bästa med event på hösten?

- Det bästa med hösten skulle jag säga att man får möjlighet att samla alla kollegor och ses igen efter längre ledighet och semestrar. Då har man något roligt att se fram emot också under sommaren och det blir en "mjukstart" tillbaka.

Höstens färger är ju också fantastiska vilket gör mycket för dekor och visuell upplevelse. Man kan även kombinera ute med inne en bit in på hösten vilket är härligt tycker jag.

 

Vilka är de vanligaste eventen som genomförs under hösten?

- Jag tänker direkt på kickoff och konferens vilka är väldigt vanliga, där man kan samla upp gruppen eller företaget och göra något kul. Utöver det är det vanligt med kräftskivor för både privatpersoner och företag, oktoberfest och sedan planeras det för fullt inför julfesterna.

 

Vad trendar inom event just nu?

- Fokus på hållbarhet är inget nytt men något som fortsätter att trenda och bli allt viktigare för beställarna. Det är nu viktigt att få ett genomgående hållbart event, inte bara kopplat till mat och transporter till exempel.

En annan del som vuxit fram över tid är att erbjuda lite roligare cocktails, men även mocktails (alkoholfria drinkar). Istället för en renodlad öl- och vinbar trendar det definitivt med cocktailbarer/mocktailbarer vilket alltid uppskattas bland gästerna.

 

Vad trendar inom mat & dryck just nu?

- Inom mat är det både ett fortsatt fokus på hållbarhet, resthantering (dvs vad gör vi med mat vi köpt in som inte tillagas?) och snabbmat eller festivalmat. Mat som enkelt kan tillagas på plats, lite känsla av street food och som har en hållbarhetsaspekt är klockrent trendmässigt!

När det kommer till dryck ser vi ett ökat fokus på cocktails med rena smaker. Det vill säga om man beställer en morotsdrink vill man gärna att den ska smaka ren morot.

 

Vad bör man tänka på inför en bokning?

  1. Var ute i god tid! En negativ trend är att allt fler kommer in väldigt sent med sina förfrågningar, vilket gör att önskemål inte alltid går att lösa.
  2. Flexibilitet. Många exempelvis sommarevent komprimeras till tre-fyra olika datum, vilket till slut begränsar möjligheterna när dessa datum fylls på. Ta därför fram några alternativa datum för er tillställning redan från början.
  3. Mål och syfte. Börja i rätt ände med att fundera på varför ni ska göra något och vad målet är. Därifrån kan man sedan bygga upp något som får en röd tråd rakt igenom.

Måns Dahlman

Client Manager

”Hör gärna av er så pratar vi om hur ert event kan bli så bra som möjligt!”

Kontakta oss
Boka