Event gamification

Vad är gamification? Hur kan det appliceras på ert event? Vi har listat hur ni kan använda er av gamification för att skapa ett engagerande event!

Event

Gamification av event

Gamification håller på att transformera affärsmodeller, arbetssätt och processer för företag runt om i Stockholm. Detta genom att erbjuda nya sätt att utveckla relationer, skapa långsiktigt engagemang och lojalitet från både kunder och medarbetare. Det fungerar, men frågan är hur och varför?

Vad är gamification?

Gamification innebär kortfattat att element från spel och lekar (tävlingar, regler, ”point scoring” etc) appliceras och nyttjas i ett sammanhang som normalt sett inte innehar dessa element. Genom att applicera de motivationstekniker som gör spel och lekar så engagerande kan företag skapa en ökad lojalitet, intresse och driv bland sina medarbetare eller kunder. Spel och lekar är också en naturlig plattform för att nätverka, varpå detta är ett lysande fenomen att applicera på ett event.

Varför gamification av event?

Spel, lekar och tävlingar skapar en ökad tillförsel av dopamin till hjärnan – som i sin tur leder till högre engagemang, motivation och entusiasm till vad som ska göras. Därmed blir det en form av effektivisering och optimering av prestanda under möten som annars kan bli långdragna och mindre produktiva för deltagare och anordnare. Dessutom ger dopaminet en ökad känsla av glädje vilket underlättar teambuilding och skapandet av relationer mellan deltagarna.

1. Tävlingar

All form av tävling kan vara stimulerande för ett event och bryta av mot det traditionella, långdragna, stillasittande lyssnandet. Instagram-hashtags, onlineverktyg inom frågesport som Kahoot, fysiska tävlingar och e-sportsturneringar är alla exempel på hur ert event kan göras till en motiverande tävling för deltagarna. Lägg gärna till något eftertraktat pris som deltagarna suktar efter, för ytterligare engagemang. Tänk på att tävlingen ska främja syftet med tillställningen, och undvik fällan av att styra engagemanget åt fel riktning. Fundera och diskutera hur ni kan skapa rätt effekt av er gamification!

2. Votering / Live polling

Att rösta eller dela med sig av åsikter är alltid av intresse för att skapa stimulerande och givande diskussioner. Genom att gamifiera denna process kan votering ske med digitala liveuppdateringar på resultatet av era röstningar. Det kan användas som ett sätt att tillsammans fatta beslut eller som korta och underhållande kundundersökningar. Vidare kan det ge engagerande och motiverande effekter som avbrott i en presentation eller under konferensens pauser. Ett enkelt och roligt sätt att skapa engagemang som kan leda till spännande insikter om både kunder och medarbetare.

3. Relax - take it easy!

De digitala hjälpmedel som finns är idag nästintill oändliga. Skapa en skön hörna på ert event för avslappning och ny energi med ett "gaming corner" fyllt av VR-spel, Video- och dataspelskonsoller, fysiska aktiviteter som fussball eller pingis, eller med old school pinball och pacman-maskiner! Detta kan självklart även innefatta tävlingar, priser och annat stimulerande och roligt!

4. Teambuilding

Teambuilding-aktiviteter är klockrena exempel på gamification i ett professionellt sammanhang. Problemlösningar i grupp är ett effektivt sätt att få medarbetare att stärka sina relationer, samtidigt som företagen kan blanda nytta med nöje. Green Hat People är exempel på experter inom området, med roliga utmaningar för företag att ta sig an tillsammans för att uppnå just detta. Utmaningar, "brain teasers" och tävlingar kombineras med digitala lösningar för att skapa roliga aktiviteter.

5. Spridning

Gamification med digitala hjälpmedel kan leda till att ditt event och varumärke sprids innan, under och efter på ett sätt som inte känns påtvingat. Hashtags i sociala medier, eventpromotion, inbjudningar och agendor är bara några av de delar du kan skapa gamification kring för ett ökat deltagande, engagemang och spridning.

Kontakta oss

* Genom att skicka formulär till oss godkänner du att vi hanterar dina personuppgifter. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter här.