Teknik & Event

Tekniska lösningar kan bidra starkt till ett event fyllt av engagemang och deltagande. Läs mer i artikeln om några av verktygen som finns idag!

Lista: 7 tekniska lösningar för ett engagerande event

Ett engagerande event

Ett engagerande event

Vill ni ha ett högre deltagande eller större grad av engagemang från de på plats på ert event? Engagemang och deltagande på event gör markant skillnad i gästupplevelsen, men kan också ge affärsvärden. Vi har listat några tekniska lösningar som erbjuder att bidra med just det!

Catchbox - den kastbara mikrofonen (foto: catchbox.com)

1. Catchbox

En kastbar mikrofon? Ja, ni hörde rätt! Catchbox är en mjuk mikrofon som kan kastas runt i rummet till den som vill ha ordet. Det ger en skön och lite mer informell känsla till ert event, samtidigt som det uppmuntrar och stimulerar deltagande och engagemang bland gästerna. Perfekt att ha till paneldebatten när publiken får ställa frågor eller till den större workshopen. Läs mer på: Catchbox

2. Live polls / Votering

Trött på att ställa ut frågor till publiken eller gästerna och inte få några svar? Då är det här något för dig! Genom appar som till exempel Poll Everywhere och Kahoot kan ni samla in snabba svar från samtliga deltagare, ta tempen på rummet eller lägga upp för ert nästa argument som talare. Detta går också självklart att göra till tävlingar, frågesporter och mycket mer!

3. Live feedback

Att samla in feedback live är ett bra sätt att ta pulsen på ett event: Är innehållet intressant? Är gästerna stimulerade och engagerade? Detta kan genomföras med hjälp av appar för votering som Sli.do eller Poll Everywhere, men även via "real time sensory feedback". Ett exempel på det sistnämnda är kampanjen "Feel Wimbledon", där gästerna i publiken och runt arenan bär armband som scannar av deras känslor och upplevelser i realtid. Se mer här: Feel Wimbledon

Feedback kan även samlas in på plats genom en så kallad interaktiv "emoji-board". Här kan dina gäster välja mellan hundratals emojis på en stor skärm, data som samlas in och sammanställs.

Live streaming

4. Video Stream

Okej, det här kanske inte engagerar de som redan är på plats, även om streamad video självklart kan visas på en större skärm live i lokalen. Det kan däremot ge partners, kollegor, leverantörer eller gäster en möjlighet att följa ert innehåll, även om de inte kan vara på plats fysiskt. Plattformar som Facebook och Youtube erbjuder livesändning helt gratis vilket är ett enkelt sätt att länka upp med er målgrupp, och allt ni behöver är något att filma med: videokamera, telefon eller surfplatta exempelvis.

5. Digitala Ice-Breakers

För att undvika ett stelt event utan någon interaktion mellan deltagarna kan det behövas en ice-breaker. Spel och lekar är ett klassiskt sätt att få folk att slappna av och interagera, något som bland annat Green Hat People tagit fasta på i sin aktivitet med namnet "Ice Breaker Game". Här delas deltagarna in i grupper, får en varsin Ipad och deltar i en frågesport tillsammans, en tävling där du som arrangör kan skräddarsy frågorna helt efter syfte, smak och tycke.

Ett annat roligt sätt att "bryta isen" är att låta dina deltagare skapa en varsin digital avatar på plats utifrån ett foto. Dessa avatarer kan sedan visas på skärmar i eventlokalen med namn eller smeknamn vilket säkerligen kommer dra igång en del konversation! Exempel på program som tillåter detta är Voki, men här finns det massor att välja på.

6. Content Sharing

Dela så mycket ni kan!

Deltagare kan dela innehåll som bilder och video via sociala medier, sina tankar och idéer via discussion boards eller social walls och sina recensioner via Google eller andra verktyg.

Talare kan dela sitt presentationsinnehåll, frågor och svar, samt göra en "live scribe" där det man talar om illustreras live antingen digitalt eller analogt. Se ett exempel på live scribing här: Live Scribing

Som arrangörer är det upp till er att ge förutsättningar och incitament för delning av allt som händer på ert event!

GIF-O-MAT

7. Fotobås 2.0

De traditionella fotobåsen har funnits med ett tag nu och genererar inte lika stort intresse som tidigare. Som tur är innoveras det hela tiden på den fronten! Ett roligt alternativ, som inte kostar skjortan, är GIF-omaten, som skapar en GIF genom flera fotosekvenser på rad.

Vill man slå på stort ska man dock ta sig en titt på AR-lösningar, som är en given vinnare bland dina gäster! Se exempel här på hur Dallas Cowboys skapade ett unikt AR fotobås på sin arena inför denna säsong i NFL:  Dallas Cowboys AR fotobås 2019

Kontakta oss

* Genom att skicka formulär till oss godkänner du att vi hanterar dina personuppgifter. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter här.