Brand awareness

I vilken utsträckning känner er målgrupp igen ert varumärke? Vi har tagit fram konkreta tips hur ni kan skapa brand awareness (eller varumärkesmedvetenhet) inför, under och efter ett event.

Brand awareness och event

Comic-Con, Dreamhack och Stockholm Horse Show, vad gör dessa event till måsten för målgruppen?

Foto: pexels.com

Varför brand awareness?

Ert varumärke omfattar allt ni är och särskiljer er från konkurrenterna på marknaden. Det hjälper er visa målgruppen hur ni kan lösa deras problem, vad ni står för som företag och varför ni gör det ni gör.

Event bygger på samma princip. Att anordna event görs sällan för att fylla upp kalendern med aktiviteter, utan är en del av något större i förhållande till ert varumärke. Ni kanske har identifierat ett specifikt behov på marknaden eller ett problem ni vill hjälpa till att lösa för er målgrupp och nu vill ni skapa ett event för att möta behovet eller erbjuda lösningen.

Idag är dock marknaden fylld av evenemang som drar i folks uppmärksamhet, tid och fysiska närvaro. Därmed blir det allt viktigare att skapa tillställningar som står ut i mängden. Men hur gör man det? Hur kan ni skapa en värdebaserad, övertygande berättelse som er målgrupp tilltalas av?

Ett starkt attraherande varumärke för ert event är ett måste för att locka rätt målgrupp. En målgrupp som identifierar sig med och relaterar till ert varumärke, vilka ni är, vad ni står för och vad ert event handlar om. På så sätt kan ni på längre sikt bygga ett event där målgruppen ”bara måste delta”, likt Comic-Con, Dreamhack eller Stockholm Horse Show för att nämna några. 

Tips för att skapa brand awareness kring event

Webb

För de flesta blir en hemsida dedikerad till eventet er målgrupps första kontaktpunkt med eventet och ert varumärke. En SEO-optimerad samlingsplats för ert event är därmed A och O, för att driva in rätt trafik och skapa relevans on site. Här kan ni ta emot anmälningar, publicera information, skapa content i text, bild och video, skapa diskussion eller dirigera trafik vidare till era sociala medier. Med andra ord, informera, bygg "hype" och påbörja målgruppens resa mot brand awareness!

 

Value-based content

Varför är det ni vill säga viktigt? Av alla event som människor idag bjuds in till, professionellt som privat, varför är ert viktigt att gå på? Vilka underliggande värden finns för er målgrupp?

I alla kanaler bör ni producera innehåll som reflekterar ert "why", ju fler som relaterar till det, desto fler blir intresserade av att besöka ert event! Försök leverera innehåll som utbildar, hjälper och engagerar målgruppen.

"HubSpots blogg är ett lysande exempel på innehåll som ger värde till målgruppen!"

Foto: blog.hubspot.com

E-post

Ett nyhetsbrev eller utskick via e-post är en god påminnelse till er målgrupp om ert event, vad som ska bjudas på och varför. Det kan även hjälpa till att driva trafik till era landningssidor, bloggposter, anmälningssida eller annat intressant ni vill få in målgruppen till.

 

Sociala Medier

Av svenskar som använder internet, är 84% på sociala medier (Internetstiftelsen, 2019). Denna kanal är därför ovärderlig, nästan oavsett hur din målgrupp ser ut. Bygg intresse genom att skapa tävlingar inför, under och efter ditt event, använda relevanta hashtags för att stimulera user-generated content eller genom att skapa evenemangssidor på exempelvis Facebook. Sociala medier kan sedan användas för fortsätta hypen även efter ert event genom throwbacks, hintar om nästa event etc.

Ett lysande exempel på att bygga brand awareness genom sociala medier är eventet Royal Ascot, ett femdagars-event för hästkapplöpning i London. Se deras videocontent här: Royal Ascot

Influencers

Följer en stor del av er målgrupp en viss influencer? Nyttja dessa contentskapares nätverk för att maximera er räckvidd och göra den så relevant som möjligt!

 

User Generated Content

Användargenererat innehåll är en av dagens starkaste marknadsföringsfaktorer. Det inger förtroende för ert varumärke (förutsatt att innehållet är positivt) och skapar en trygghet för potentiella kunder i relationen till ert varumärke. Försök stimulera detta genom att uppmuntra målgruppen till diskussion, delning och innehållsskapande i era olika kanaler!

 

Mini pop-up event

Bygg ett mini pop-up event där du vet att du hittar din målgrupp! Det kan vara på en mässa, en publik plats eller ett annat event. Ni får då en möjlighet att fysiskt interagera med er målgrupp vilket kan vara fördelaktigt. Lägg fokus på varför (vilka värden som finns för målgruppen) man ska delta på ert stora event och se till att er målgrupp får upp ögonen för ert varumärke! Det vanligaste är att pop-ups sker inom retail, där aktörer som exempelvis Nocco, Kate Spade och Barebells är goda exempel på pop-ups kraft och effektivitet.

Foto: formexev.com

 

PR

Där målgruppen finns, behöver ni finnas för att skapa brand awareness! Försök nå ut till branschtidningar (analoga och online), digital media, bloggar, ja allt som är relevant för er målgrupp helt enkelt. Förbered färdiga artiklar, intervjuer eller innehåll och försök nå ut till journalister och bloggare direkt.

Kontakta oss

* Genom att skicka formulär till oss godkänner du att vi hanterar dina personuppgifter. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter här.

Denna webbplats är skyddad av reCAPTCHA och Google Integritetspolicy och Användarvillkor tillämpas.