Westers trendspanar

Nytt decennium och massvis av nya, spännande trender inom event, catering och upplevelser. Behöver ni tips och råd inför er tillställning? Kontakta oss så bollar vi gärna idéer!

Trendspaning 2020

Employer branding, ansvarstagande och asiatisk matinspiration. Mårten Kask, VD på Westers, delar med sig av trenderna för företagsevent 2020.

Westers blickar ut mot nya trender inom catering, event och upplevelser

Social hållbarhet tar plats

Det har de senaste åren pratats flitigt om miljömässig hållbarhet inom event och catering. För många företag är det därför idag en självklarhet att använda sig av en klimatsmart meny vid evenemang, växtbaserad kost eller liknande. Något som däremot är på uppgång inom branschen är ett utökat fokus kring social hållbarhet. I allt större utsträckning förväntas företag ta ett socialt ansvar, något vi så klart välkomnar och uppmuntrar! Exempel på engagemang som syns allt mer inom restaurang, catering och event är fokus på integration och inkludering genom utbildning och arbetstillfällen.

Allt fler företag bygger kultur med hjälp av firanden och sociala aktiviteter

Mer än bara mat och fest

Tonvis av studier visar att allt fler personer väljer sin arbetsplats baserat på vilken kultur som finns på företaget. Lön, bonusar och liknande förmåner spelar en allt mindre roll och istället vill vi främst trivas på jobbet, ha kul med våra kollegor, känna oss uppskattade och att det vi gör är meningsfullt. Större delen av de evenemang som vi hjälper våra kunder att anordna är interna event. Det kan vara allt från firande av framgångar och välkomnandet av nya kollegor till informativa konferenser och sociala aktiviteter för att stärka relationer. Allt fler företag börjar idag se värdet i att fira händelser inom verksamheten och bygga en stark kultur.

På Westers har vi sett en stor ökning i efterfrågan på catering till fika, luncher, fester och event, med syfte att visa sina medarbetare uppskattning och höja trivsel och engagemang på arbetsplatsen. Dessa typer av tillställningar och firanden är också bra tillfällen för anställda att umgås med sina kollegor och bygga relationer. När man trivs på sin arbetsplats är man dessutom mindre benägen att byta jobb och det gör det även lättare att rekrytera nya medarbetare. Vi ser catering och event som en del i en större employer branding-strategi för företagen, en satsning på det interna varumärket. Med andra ord - sociala aktiviteter med ett större syfte trendar och har kommit för att stanna!

Det oändligt smakrika asiatiska köket fortsätter att trenda

Mattrender – hållbart och asiatiskt fortsätter att dominera

Vi får allt fler beställningar på vegetarisk och vegansk mat, en naturlig följd av samhällsutvecklingen, klimatfrågan och att allt fler företag har miljöpolicys som uppmuntrar till ett mer hållbart förhållningssätt. Nya trender kring växtbaserad kost (de flesta har väl sett Netflix-dokumentären "Game Changers" vid det här laget?) leder även till utforskande av nya sätt att använda råvaror. Kassava (japansk sötpotatis), jicama (bönrot), celtuce (sparrissallat), spirulina och sjögräs är några exempel som kan bli mer framträdande framöver för att variera den växtbaserade kosten tillsammans med proteinalternativ som jackfruit, tempeh, bönor, kikärtor, nötter och olika frön.

Rent geografiskt är det fortsatt mycket fokus på de olika asiatiska köken i matvärlden framöver. Asien är en otrolig källa till matinspiration där variationen av smaker, råvaror och kombinationer verkar nästintill oändlig. Under 2020 hämtas inspiration och tips från heta matländer som Japan, Taiwan och Filippinerna.

Att skapa engagemang kring event och tillställningar är ett hett ämne!

Engagemang i fokus

Hur man skapar engagemang vid event är en återkommande fråga från våra kunder, vare sig det gäller presentationer, innehåll, tekniska lösningar eller koncept. Här finns allt möjligt att tillgå från nytt - i form av bland annat AI och VR - till traditionella övningar, tekniker och workshops. Vår tro är att den bästa grunden är att hitta en gemensam sak att samla besökare och gäster kring, vilket med fördel kan kopplas till företagets värderingar. Exempel kan vara att sammanstråla initiativ inom hållbarhet eller medarbetarupplevelse till ert event, för att skapa ett tydligt "varför".

Viktigt är också att inför varje event ha syfte, mål och mätbarhet. Det gäller oavsett om det är ett internt eller externt event. Om syftet är att öka trivseln bland medarbetare, så behöver man exempelvis tänka på;

1. Hur definierar vi trivsel?
2. Vilka förutsättningar krävs för att uppnå trivsel?
3. Hur vet vi om vi lyckats? (Mätbarhet)

Med djupare frågor och rannsakning av syftet kan vi som eventplanerare få förutsättningar för att bidra på bästa sätt.

Önskar er ett fantastiskt 2020 och framåt – Vill ni bolla idéer kring ert nästa event? Tveka inte att höra av er!

Allt gott,

Mårten Kask, VD

Mårten Kask

VD

”Behöver ni tips och råd inför er tillställning? Hör av er så bollar vi idéer!”

kontakta oss