FAQ – Vanliga frågor och svar

Hur fungerar specialkost och allergener? Hur tätt inpå kan jag beställa? Vad ingår? Här får du svar på de vanligaste frågorna!

  • Vad gäller vid avbokning?

    Avbokning catering
    Catering, inklusive linne, porslin, möbler och blommor som avbokas senare än 5 arbetsdagar debiteras med 100 % av offererad kostnad exklusive budkostnad. Alla ändringar sker skriftligen. För eventuella andra kostnader gällande inköpta tjänster från andra leverantörer så gäller respektive leverantörs avbokningsregler.

    Avbokning & Ändring av personal

    Personal som avbokas debiteras alltid med 100 % av kostnaden med hänvisning till kollektivavtal mellan HRF och Visita.

    Beställning
    Senast 10 arbetsdagar före arrangemanget måste Westers få besked om antal gäster, vald meny och eventuella avvikelser såsom allergiker/vegetarianer. Detta skall ske skriftligen med namn på dessa. Senast 5 arbetsdagar före arrangemanget är sista dag för möjliga ändringar av antalet gäster +/-10%! Därefter görs en bedömning av säljaren om ändringen är möjlig.

    Förskottsbetalning lokaler
    Förskottsbetalning motsvarande 50% av lokalhyran för lokalen gällande datum ska betalas in i förväg. Denna summa återbetalas ej vid eventuell avbokning.

    Förskottsbetalning privatpersoner
    För privatpersoner förskottsfakturerar vi hela beloppet för beställningen i förväg. Detta måste vara betalt innan arrangemangsdatum.

    Betalningsvillkor
    Fakturering sker efter arrangemanget med betalningsvillkor på 10 dagar.

    Avbeställning events

    • Avbokar beställaren arrangemanget efter bokning debiteras beställaren 25 % av budgeterad totalkostnad.
    • Avbokar beställaren arrangemanget senare än 30 arbetsdagar före arrangemanget debiteras beställaren 50 % av budgeterad totalkostnad.
    • Avbokar beställaren arrangemanget senare än 10 arbetsdagar före arrangemanget debiteras beställaren 100 % av budgeterad totalkostnad.

    Betalning av betald förskottsbetalning för lokalen betalas ej tillbaka. För kostnader gällande inköpta tjänster så som artister, teknik, dekor och aktiviteter så gäller respektive leverantörs avbokningsregler.

    Hyresvillkor/Betalningsvillkor porslin/serveringsutrustning/linne:
    Hyrestagaren ansvarar för alla eventuella förluster samt skador av hyrgodset inklusive emballage under hyrestiden. Återanskaffningsvärdet kan komma att faktureras i efterhand om order sedan tidigare är fakturerad.

  • Vad kostar transport av min beställning?

    Kostnaden för transporter varierar beroende på dag, storlek, innehåll, tid och geografiskt område. Därför räknas detta av efter genomförd beställning. Vill du ha ett ungefärligt estimat? Hör av dig så ordnar vi det!

  • Vad är minsta antal gäster man kan beställa till?

    Vi tillämpar ett minimum av 10 st av varje rätt som beställs som standard. För vissa menyer tillämpas ett högre antal – exempelvis julbord. Ställ gärna frågan till oss om du är osäker!

  • Inom vilket geografiskt område kan jag beställa?

    Vi levererar inom hela Stockholms län som standard, men kan även leverera catering eller genomföra event utanför Stockholm vid behov.

  • Kan man provsmaka en meny innan beställning?

    De flesta av våra menyer går att provsmaka hela eller delar utav. För provsmakning tillkommer en avgift på 1.500 kr/2 st personer.

  • Fakturering & betalning

    Fakturering sker efter genomförd beställning med 10 dagars betalningsvillkor som standard. Faktura skickas via e-post eller som e-faktura.

    För privatpersoner tillämpar vi förskottsfakturering av totalbeloppet.

    Vid bokning av lokal tillämpar vi förskottsfakturering motsvarande 50% av beloppet för lokalhyran.

  • Hur hanterar ni specialkost?

    Vi anpassar så långt vi kan när det kommer till specialkost och erbjuder då ersättningsalternativ till de med allergier eller särskilda kostrestriktioner, som märks upp vid leverans.

  • Hur långt i förväg behöver jag boka catering eller bekräfta min beställning?

    Senast fem (5) arbetsdagar före leveransdatum behöver vi ha din bokning och bekräftelse. Är du sent ute? Ställ frågan så ser vi vad vi kan göra!

  • Kan ni skräddarsy en meny för min beställning?

    Vi kan alltid titta på att ta fram en skräddarsydd specialmeny för ditt specifika tillfälle, men det är inte alltid vi kan garantera att det går att genomföra. Ställ frågan så tittar vi på det och tar fram ett förslag!

  • Är priserna exklusive eller inklusive moms?

    Alla våra priser på westers.se är exklusive moms. Moms på mat, alkoholfri dryck, projektledning, transporter osv är normalt 12%, medan alkohol exempelvis är 25% moms på. Läs gärna mer här: Skatteverket – moms catering

Vad gäller vid avbokning?

Avbokning catering
Catering, inklusive linne, porslin, möbler och blommor som avbokas senare än 5 arbetsdagar debiteras med 100 % av offererad kostnad exklusive budkostnad. Alla ändringar sker skriftligen. För eventuella andra kostnader gällande inköpta tjänster från andra leverantörer så gäller respektive leverantörs avbokningsregler.

Avbokning & Ändring av personal

Personal som avbokas debiteras alltid med 100 % av kostnaden med hänvisning till kollektivavtal mellan HRF och Visita.

Beställning
Senast 10 arbetsdagar före arrangemanget måste Westers få besked om antal gäster, vald meny och eventuella avvikelser såsom allergiker/vegetarianer. Detta skall ske skriftligen med namn på dessa. Senast 5 arbetsdagar före arrangemanget är sista dag för möjliga ändringar av antalet gäster +/-10%! Därefter görs en bedömning av säljaren om ändringen är möjlig.

Förskottsbetalning lokaler
Förskottsbetalning motsvarande 50% av lokalhyran för lokalen gällande datum ska betalas in i förväg. Denna summa återbetalas ej vid eventuell avbokning.

Förskottsbetalning privatpersoner
För privatpersoner förskottsfakturerar vi hela beloppet för beställningen i förväg. Detta måste vara betalt innan arrangemangsdatum.

Betalningsvillkor
Fakturering sker efter arrangemanget med betalningsvillkor på 10 dagar.

Avbeställning events

  • Avbokar beställaren arrangemanget efter bokning debiteras beställaren 25 % av budgeterad totalkostnad.
  • Avbokar beställaren arrangemanget senare än 30 arbetsdagar före arrangemanget debiteras beställaren 50 % av budgeterad totalkostnad.
  • Avbokar beställaren arrangemanget senare än 10 arbetsdagar före arrangemanget debiteras beställaren 100 % av budgeterad totalkostnad.

Betalning av betald förskottsbetalning för lokalen betalas ej tillbaka. För kostnader gällande inköpta tjänster så som artister, teknik, dekor och aktiviteter så gäller respektive leverantörs avbokningsregler.

Hyresvillkor/Betalningsvillkor porslin/serveringsutrustning/linne:
Hyrestagaren ansvarar för alla eventuella förluster samt skador av hyrgodset inklusive emballage under hyrestiden. Återanskaffningsvärdet kan komma att faktureras i efterhand om order sedan tidigare är fakturerad.

Hittar du inte det du letade efter? Hör av dig så hjälper vi gärna till!

Ingen idé är för liten – ingen förfrågan är för stor.

Kontakta oss så hör vi av oss inom kort